KezdőlapMagunkrólHangmasszőrjeinkTálakrólHangterápiaPedagógiaKépzésKépekKapcsolatVendégkönyv
Hangtálak készítése
 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 

Tálakról

Hangtálak
A hangtálak fajtái
Alkalmazás

A hangtálak ápolása
Gongok a hangmasszázsban
Cimbelek
A hangtálak képei és hangjai

Hangtálak eredete
A hangtálak pontos eredete és származása tisztázatlan, előfutáraik feltehetően az álló harangok voltak, és azokból az időkből származnak, amikor az ember elkezdte megmunkálni a fémet. A keleti kultúrkörben; Japánban, Kínában, Thaiföldön és a Himalája vidékén honosak. Hangjukban a külső felükön megszólaltatott harangokra hasonlítanak. Ősi igény formát adni a hangnak, és a hang formáló hatását a harmónia és egészség elérésére használni. A hangtálakat leginkább meditációhoz használják. Célirányos hangjuk a belső tisztánlátást segíti.
Peter Hess szerint ezekben a tálakban a tibetiek élelmiszert, innivalót is tárolhattak, hogy így oldják meg az ásványi anyagok pótlását.
Lindner szerint a hangtálak a bön-sámánizmusból (Tibet eredeti vallása) kerültek a buddhizmusba, és eredetileg gyógyításhoz, és transz-szertartásokhoz használták őket. Valószínű, hogy a Tibetben "emberemlékezet" óta létező "hangterápia" részeként alkalmazták. Ennek során a hangok és hangszínek segítségével különböző betegségeket gyógyítottak. Ez a tudás napjainkra nagyjából elveszett. Nincs a használatukról semmilyen írásos emlék, csak legendák, mítoszok és mondák, ezért igen sok találgatásra adnak lehetőséget. Néhány régi tál hihetetlen hangminősége és a körülményes és költséges előállítása miatt azonban kétségesnek tűnhet, hogy mindennapi használatra készültek volna.

A Peter Hess ® minőségi hangtálakat a hangmasszázs és hangterápia számára több mint 30 éves tapasztalat alapján folyamatosan továbbfejlesztik. Dres Halina és Marek Potalski kutatásai a Poseni Főiskolán /Lengyelországban/ azt mutatják, hogy a frekvenciatartomány és hullámtulajdonság/ viselkedés az alkalmazás területén optimálisan megfelelnek. Egyetlen más, a piacon kapható hangtálat sem állítanak elő ilyen kritériumok alapján.

A Peter Hess hangtálak gyártásáról röviden:
A Peter Hess® terápiás hangtálak napjainkban kiváló minőségű bronzból készülnek, amit tradicionális módon további fémekkel dúsítanak. A gyártás első éveiben pontosan az ősi receptekben leírt olvaszték összetételével azonos módon gyártották őket. A további optimalizálás érdekében ezen időközben a folyamatos vizsgálatok alapján kissé módosítottak.
Jelenleg a gyártás során az ötvözetből először vastag korongot öntenek, az úgynevezett nyersdarabot. A nyersdarabból fokozatosan, kovácsolással alakul ki a hangtál. Eközben a nyersdarabot újra és újra tűzben izzítják – a hangtál méretétől függően akár százszor is.
Egyszerre négy – hat ügyes kovács kalapál. Egymással tökéletes ritmusban dolgozva alakítják ki a hangtál tipikus alakját. A speciális kovácsolási technikákból, és több, egyéb lépésből álló munkafolyamat révén a hangtál végül eléri a kívánt keménységi fokot és felületi minőséget. Többszörös izzítás és hirtelen lehűtés során nyeri el a hangtál azt a különösen jó hangját. Ehhez a kézzel végzett simára esztergálás is hozzájárul, amitől egyébként a tál megtisztul, és fényes felületet kap.
Egy nagyjából 2 kg-os medence tál elkészítéséhez több mint 30 óra munka szükséges, miközben a gyártási folyamatban egyszerre 5 ember vesz részt!
Az alapanyagok magas minősége, a kovácsok művészi kézimunkája, a gondos ellenőrzés és a válogatás, optimális hang- és rezgésminőségű hangtálakat garantálnak.

 A Peter Hess féle® hangmasszázsban és hangpedagógiában a következő területeken alkalmazzuk őket:
Blokkok oldása a testben és az aurában
A gerincoszlop harmonizálása és erősítése
A véráram fokozása
Aura tisztítása
Energiával való feltöltés
Biztonság hangtér létrehozása
Hang-, és fantáziautazások
Meditáció
Koncertek
Testterápiás ülések
Hangpedagógiai ülések

A Peter Hess alap hangmasszázshoz alkalmazott eszközök
 A Peter Hess alap hangmasszázshoz, ahogyan azt a „Hangmasszázs I.” tanfolyamon is tanítjuk, háromféle hangtálat használunk: Az univerzális tálat, a medence tálat, és a szívtálat.
Különböző ütőkkel különböző hangzást varázsolhatunk elő a hangtálakból.
 Az univerzális tál
 Univerzális: már a neve is arra utal, hogy ennek a hangtálnak nagyon széles hangspektruma van. Az ütő méretétől és keménységétől függően, nagyon eltérő hangokat lehet előcsalogatni ebből a hangtálból. Átfogó hangkínálatával gyakorlatilag az egész testet képes kiszolgálni, ezért kezdők számára is kiváló eszköz.
Intenzív rezgéseivel remekül ellazítja az elmerevedett testrészeket és oldja a „blokkokat”. Hangját általában mozgalmasnak írják le. Fő hangtartománya, ami kb. 100 – 2800Hz közé tehető, ütőtől függően változik. Az univerzális tál széle vékony, átmérője kb. 21-22 cm, a súlya pedig 900-1000 gramm.
 A medence tál
 Ahogyan azt már a neve is elárulja, ez a tál mély hangjával elsősorban a medence területét, és a hát alsó részét szólítja meg. Hangját különböző ütők használatával még tovább differenciálhatjuk.  A medence tál hangtartománya - ütőtől függően - kb. 100 – 1000Hz között mozog.
Létezik nagy és kis medence tál. A nagy medence tálat a professzionális, felnőtteken végzett hangmasszázshoz fejlesztettük ki. A kis medence tálat pl. gyerekeknél, vagy olyan embereknél alkalmazhatjuk, akik a nagy medence tálat túlságosan nehéznek találják.
A medence tálnak is inkább vékony széle van, de a kb. 1500 grammos (kis medence tál), ill. a kb. 2000 grammos (nagy medencetál) súlyával jóval nehezebb, mint az ízületi tál, a 25 – 26 ill. 28 – 29 cm-es átmérőjével pedig jóval nagyobb is.
 A szívtál
 A szívtál hangját, - rá jellemző speciális hangfekvése miatt, általában különösen tisztának és magasnak írjál le. Szívtál is létezik kis és nagy méretben. Ahogy a medencetál esetében, a nagy szív tálat felnőtteken végzett, professzionális hangmasszázshoz használjuk. A kis szív tálat eredetileg gyerekekkel végzett munkához fejlesztettük ki, de a felnőtteken végzett masszázs gazdagítására is szolgálhat – az egyedi hangmasszázs során. A szívtál méretétől és a hozzá használt ütőtől függően kb. 200 – 1200Hz-es frekvenciatartományt mutat.
A nagy szívtál az egyetlen hangtál, amelynek a széle valamivel vastagabb, míg a fala hasonlóan vékony, mint az ízületi és a medence tálé. A kis szívtál súlya nagyjából 600 – 650 gramm, átmérője pedig kb. 16 cm. A nagy szívtál súlya nagyjából 1300 gramm, az átmérője pedig 21 – 22 cm.
A hangtál hangereje típustól, ütőtől és az ütés erősségétől függően az 50 – 100 dB-es tartományban van.

A Zen, vagy Assam hangtál
Az öntött japán tálak speciális fémösszetételüknek köszönhetően tiszta és intenzív hangvolumennel rendelkeznek. 
Ütők
 A különböző hangtál típusokat eltérő ütőkkel megütve a mindenkor szükséges frekvenciatartományokat lehet előcsalogatni. Ideális esetben a készlet egy kis, egy közepes és egy nagyméretű filcütőt tartalmaz, melyekkel a hangmasszázshoz szükséges hangokat optimálisan tudjuk megszólaltatni. Ez teljesen elegendő az alap hangmasszázshoz. Később ezt még néhány további ütő típussal kiegészíthetjük, hogy a hangtálak hangspektrumát bővítsük.
 Természetesen a hangtálakat fa ütővel – lehetőleg bőrrel bevont – dörzsölni is lehet. A testen végzett munkához azonban nem alkalmas a hangtál dörzsölése.

Gongok a hangmasszázsban
 A trombiták mellett a gongok a legarchaikusabb és erőteljesebb hangszerek. Átmérojétol függően a hangzás terjedelme elérheti az ember fizikai és pszichikai tűréshatárát. A gongokról egyfajta ősi erőszakra, a viharhoz, vagy a földrengéshez hasonló erőre asszociálhatunk. Egy nagy gong, már csak megjelenésében is, a kerek formájával, mint ősformával, különös kisugárzással bír. A gongnak világszerte számos típusa és nagysága létezik.

A gongot tekinthetjük a hangtál egy speciális formájának, hangminőségével egy családba tartozónak. Bronzötvözetből készül.
Speciálisan lapos formája következtében a hangképződés és a hangterjedése jelentősen intenzívebb, mint a hangtálaknál. Ez figyelemre méltó alkalmazási lehetőséget jelent a hangmasszázsban. 
Cimbelek
 A cimbelek mindig párosan, egy bőrzsinóron lógnak. A dombormű szerű minták (pl. Om-jelek, vagy szerencse jelképek) szimbolikus értékűek, és nincs közvetlen befolyásuk a hangra. A tibetiek elképzelése szerint a hangon keresztül kell a szimbólumok erejének a környezetben szétáradniuk.
A cimbeleknek kifejezetten magas hangjuk van, a fej körül érezzük őket a legerősebben. Éberséget és tisztaságot adnak, szívesen alkalmazzák őket egy hangmasszázs befejezéseként.
A legtöbb cimbelünk Indiából származik, ahol száműzetésben élő tibetiek állítják őket elő, kézi megmunkálással. Csak a Peter Hess® álltal speciálisan a hangmasszázs számára elkészített Zen-cimbelleket állítják elő Nepálban. Bronzötvözetből, öntőformában készítik őket, kézzel végzik az utómunkálatokat és magas fényűre polírozzák őket.

A hangtálak ápolása 
 A hangtálak különböző fémekből készülnek, így galvánelemeket alkotnak, ami azt jelenti, hogy a két, egymástól eltérő fém között elektromos feszültség jön létre. Ez elősegíti a korróziót, ha ezek a fémek só- vagy savtartalmú folyadékkal kerülnek érintkezésbe. Ha egy hangtál sós vízzel kerül érintkezésbe és utána nem tisztítják meg, bizonyos idő elteltével elszíneződik. Felületén vörösesbarna foltokat láthatunk, melyeket a felszínre jövő rézrészecskék okoznak. Ezért a hangtálat mindig tisztán kell tartani, és védeni kell a só- és savtartalmú folyadékoktól.
Indiában és Nepálban a gyártás végén gondosan megtisztítják a hangtálakat, és védelmük érdekében vékony réteg mustár- vagy kókuszolajjal vonják be felületüket. Ezután már csak kesztyűvel nyúlnak a tálakhoz (pl. nehogy sótartalmú izzadtság kerüljön a felületükre). Kezelés hiányában, az óceánon történő szállítás során, a levegő sótartalma miatt korrodálódhatnának.
Nepálban hagyományosan rizsszalma hamujával tisztítják a hangtálakat. A hamut mustárolajjal nedvesítik meg, a tálat pedig hosszabb ideig történő dörzsöléssel tisztítják. Ennek eredményeként tiszta felület jön létre. Könnyen felismerhető, hogy eredeti tállal van-e dolgunk, még olyan nagyon régi hangtálak esetében is, melyeket éveken, vagy akár évtizedeken keresztül tisztogattak. A kovácsolás során keletkezett kalapácsnyomok a több ezerszeres tisztítás során lágyan elsimultak. Ez a hangját is lágyabbá teszi. Az inkább szegletes felső szélt ugyanilyen módon, lágyan lekerekítik. Így ha jobban megnézzük, felismerhetjük, hogy a hangtál valóban régi-e, vagy mesterségesen öregítették azért, hogy jobb árat kapjanak érte.
Miután a tálat rizsszalma hamujával megtisztították, lágyan mustárolajjal dörzsölik be, hogy ellenállóvá tegyék. Mivel a tradicionális tisztítás pozitív hatással van a hangminőségre, ezért egyes elemeit beépítettük a gyártási folyamatba. (2008 végétől). Így minden egyes tálat egy-egy nepáli nő sok órán keresztül kezel. Kellemes légkörben – teát és napi étkezést biztosítunk nekik. Jelen van Saraswati, a zene védőistene. A tisztítást végző nők minden egyes hangtál alakját és felületét végigtapogatják, és ennek megfelelően kezelik. Ehhez manapság a mustárolaj helyett a hatékonyabb, de drágább kókuszolajat használják.    Aki különleges kapcsolatba szeretne kerülni hangtálaival, annak az ilyen, szinte meditatív tisztítást javasoljuk. Ez javítja a hangminőséget és a hangtálakkal való kapcsolatunkat is: gyengédebben bánunk majd velük.
 A mi szélességi köreinken (Európa) általában nincs szükség a hangtál különleges védelmére. Ha valaki szeretné védetté tenni táljait, és a „nepáli módszert” túl körülményesnek tartja, akkor a következőt javasoljuk:
Egy csésze (kb. 150 – 200 ml) olcsó ecetbe tegyünk öt evőkanálnyi sót, és jól keverjük el.  Az oldattal megnedvesített, puha ronggyal dörzsöljük végig a tál külső és belső felszínét, és három – öt percig hagyjuk, hogy érvényesüljön a hatás (ezáltal galvanikus folyamat jön létre). Ezután folyó vízzel alaposan öblítsük le a tálat, hogy ne maradjanak rajta só- és savmaradványok. Majd puha ronggyal töröljük teljesen szárazra, és egészen finoman méhviasszal, mustár- vagy olívaolajjal dörzsöljük be. Ezt a védőréteget olyan erősen bele kell dörzsölni, hogy a hangtál felhelyezésekor ne hagyjon semmilyen nyomot (pl. a ruhán).
A hangtálat egyszerűen, normál mosogatószerrel is lehet tisztítani. Intenzívebb a hatása bármilyen, lágy, sárgaréztisztító folyadéknak. Ilyenkor nagyon ügyelni kell rá, hogy a tisztítószer vagy a használt szivacs semmilyen karcolásnyomot ne hagyjon. 
A hangtál színe idővel változik, aszerint, hogy milyen gyakran tisztítják azt. Ha az aranyszínű csillogást meg akarjuk tartani, akkor rendszeresen (körülbelül kéthavonta) tisztítanunk kell. Természetesen ízlés dolga is, hogy tálján ki milyen patinát szeretne. A tisztítás általában nem nagyon befolyásolja a hangtál frekvencia viselkedését. Csak akkor fordulhat elő némi frekvenciaváltozás, ha a tisztítással nagyon hosszú időn keresztül dörzsölünk le fémet róla. Ez általában 20 – 30 év alatt következik be és a hétköznapi használat során észre sem vehető. A hangszín viszont pozitívan változhat (lásd fent).
Végül is mindenki maga dönti el, milyennek szeretné a hangtálját. Példaként elmondunk egy rövid történetet: Peter Hess két ismerőse egy-egy régi, erősen szennyezett hangtálat vásárolt Nepálban.  Másnap egyikük büszkén mutatta Peter Hessnek fényesen csillogó hangtálját, és elmesélte, hogy hogyan sikerült ilyen szépen megtisztítania. Néhány évvel később másik ismerőse is meglátogatta, és nagyon büszke volt hangtáljára, amin ugyanúgy látható volt a „szent” szennyeződés, mint amikor megvette.
 (A PHI és a PHA jegyzeteinek felhasználásával)



Magyarországon megvásárolhatók:
a Peter Hess® féle Hangmasszázs tanfolyamokon
és megrendelhetők a 06/30-252 4049-es telefonszámon.

Vagy webshopon keresztül:
TIBETAN SHOP THARJAY NORBU ZANGPO
Itt vehetsz webáruházban Peter Hess hangtálat


 

Vissza

Kapcsolattartó: Radnai Zsuzsanna Telefon: 06 30/252-4049 E-mail: hangmasszazs@gmail.com
Hangterápia, Hangtál, Tibeti hangtál, Zenélő Tibeti hangtál, Hangtál vásárlása, Hangtál eladás, Hangterápiás kezelés, Hangterápia tanfolyam, Hangterápia képzés, Hangmasször képzés, Hangterapeuta képzés